Institut Xaloc
Informació actualitzada curs 2025-2026
Portes obertes
Dilluns 10 de març de 2025 de 17.00 a 19.00 h
Codi de centre
08065342
Tipus d'ensenyament
ESO (1r, 2n, 3r i 4t)
Línies
2 línies
Idiomes
Anglès (primera llengua estrangera) i Alemany (segona llengua estrangera) a tots els nivells.
Instal·lacions
- Aules multimèdia
- Aules multimèdia mòbils
- Laboratori de C. Naturals
- Taller de tecnologies
- Pavelló Poliesportiu Municipal
Activitats complementàries
Lligat al Pla d'acció tutorial i al desenvolupament del currículum s'organitzen activitats culturals i lúdiques per trimestre i nivell educatiu (visites guiades a poblacions, viles, museus, parlament, tallers, xerrades...) que inclouen treball interdisciplinari a través de:
- Colònies a 1r d'ESO: treballem la coneixença i les emocions
- Colònies a 2n d'ESO: coneixem altres ecosistemes (Delta de l'Ebre) i practiquem esports aquàtics.
- Colònies a 3r d'ESO: autoconeixement, treballem altres ecosistemes de muntanya (petita travessa pels Pirineus).
- Viatge cultural a l'estanger a 4t d'ESO: (Alemany i Anglès).
Participem en concursos nacionals de llengües i de ciències.
Projecte educatiu
L’Institut és un espai de convivència i de construcció social de coneixement, obert a l’entorn proper i llunyà. Som una comunitat educativa que vol donar resposta a les necessitats de nois i noies en procés de formació de la identitat personal, de creixement i maduració, gràcies a la implicació, col·laboració i esforç de tots els seus membres, el propi alumnat, l’equip docent, el personal de serveis i les famílies. Plegats aprenem a ser, a saber, a fer i actuar.
Són eixos bàsics de la pràctica educativa de l’Institut:
- El Pla de Formació i Creixement Personal i d’Orientació de cada alumne/a (acció tutorial).
- El Treball Reflexiu.
- La implicació, la col·laboració, la cooperació, l’esforç, la transparència i el respecte mutu.
Programes d'innovació educativa i projectes
- Tutoria entre iguals. TEI
Dins el Pla d'acció Tutorial portem a terme el Projecte Tutoria Entre Iguals (TEI) per a la prevenció de l'assetjament escolar, la implementació de la cultura de la pau i la resolució de conflictes a través de la mediació i la restitució, reconegut com a innovació educativa.
- Orientació educativa per a l'aprenentatge competencial orientador. SCAP
El model competencial orientador (acrònim SCAP, que fa referència a "Significativitat", Comunicació, Acció i Projecció dels aprenentatges de l'alumnat) emergeix del corpus teòric de l'orientació educativa, elaborat des del Departament d'Educació. Conté els principis pedagògics i les dinàmiques organitzatives i de relació d'un centre orientades a afavorir l'èxit de l'alumne/a pel que fa a la seva autonomia i el desenvolupament del seu projecte de vida.
Té com a referent els models pedagògics i teories de l'aprenentage que entapissen la tradició pedagògica i s'insereix en el plantejament i disseny competencial dels curriculums actuals a Catalunya.
El model competencial orientador és una eina que permet als centres i als seus equips aprofundir en el desenvolupament professional i pedagògic d'escola i de centre com a organització en les seves tres dimensions:
- Àmbit/matèria
- Acció tutorial
- Cultura d'equip
Cadascuna d'aquestes dimensions es concreta en uns criteris i uns indicadors de l'orientació educativa que guien l'anàlisi, la reflexió i l'acció pedagògica de centre per a la millora contínua.
Projecte MUFPS
El Programa d’innovació pedagògica de Pràctiques del Màster Universitari de Formació del Professorat d’educació secundària obligatòria i batxillerat, Formació professional i Ensenyament d’idiomes (MUFPS), impulsat per la Direcció General d’Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües, té com a finalitat millorar i avançar en el model de pràctiques dels estudiants universitaris amb la implicació directa de la universitat i del centre formador en relació amb els aspectes qualitatius que caracteritzen la formació inicial dels nous docents.
Els objectius del programa són els següents:
- Assignar valor als centres formadors com a institucions clau en la formació inicial de la funció docent.
- Professionalitzar i reconèixer la tasca d’acompanyament dels mentors de centre i dels tutors de les universitats.
- Incorporar l’estudiant universitari al centre formador com a agent actiu que col·labora en el desenvolupament del projecte educatiu de centre, alhora que es retroalimenta per millorar el desenvolupament professional i personal.
- Promoure la col·laboració en projectes de recerca i de transformació educativa entre les universitats i els centres formadors.
Com sona l'ESO.CSE
Des de l'àmbit d'expressió participem en el Projecte "Com sona l'ESO" Una trobada anual d'alumnat i professorat de música de secundària i batxillerat on es prepara un gran concert conjunt: 1500 persones cantant, ballant i tocant. Una experiència única i espectacular. Una aposta de l'escola pública per a l'escola pública.
Programa per la millora de la lectura
De dilluns a dijous, l'alumnat llegeix entre mitja hora i 50 minuts en grups de 13 alumnes amb el seu tutor o tutora. Dos dies són lectures compartides proposades des de l’àmbit de llengües i dos dies són lectures d’actualitat o lliures, poden ser còmics, novel·la gràfica, novel·les, revistes especialitzades, llibres de coneixement... L'objectiu és millora la lectura comprensiva i la fluïdesa lectora, així com fomentar la lectura entre els joves, tenint present que és una eina potent de millora de domini de les llengües, de millora general per a la construcció de coneixement en tots els àmbits.
Programa d'acció tutorial diària
Finalitzada la lectura, diàriament els tutors i tutores fan seguiment de l'activitat acadèmica i personal del seu grup d'alumnes durant mitja hora. Divendres durant 50 minuts es fa assemblea d’aula per al seguiment i acompanyament acadèmic i per al foment de la participació en la vida del centre i el poble. Cada 15 dies, els representants d’aula de tots els nivells es reuneixen amb la direcció del centre per escoltar la seva veu com a propostes de millora de la vida de l’institut.
Programa de diversificació curricular. IESL
Per aquells i aquelles alumnes amb necessitats de suport educatiu per motius diversos, poden gaudir del programa d'inserció a l'entorn social i laboral gràcies a la col·laboració d'entitats i empreses de la localitat.
Tallers
Durant dues hores a la setmana l'alumnat de 1r i 2n d'ESO participa en tallers per a la millora de les matemàtiques. L’alumnat de 3r ESO realitza tallers de robòtica, cultura clàssica i emprenedoria.
Projecte d'integració social amb la col·laboració del Tècnic en integració social. TIS
Gràcies a la col·laboració de l'Ajuntament de Sant Pere de Ribes amb el suport de la Diputació de Barcelona i l'AMPA, els nostres alumnes gaudeixen de l'atenció d'un Tècnic en integració social per tal de donar resposta a l'alumnat amb necessitats de suport educatiu a través dels projectes i iniciatives que organitza durant la jornada escolar inclosos els patis amb jocs de taula.
Xarxes socials:
- Instragam: institutxaloc
- Canal de youtube
- Telegram