La comarca del Garraf incorpora quatre camins al Pla Zonal de la xarxa de carreteres de la Diputació de Barcelona
La primera fase d’actuacions del Pla Zonal de carreteres a la comarca del Garraf inclou l’actuació en quatre camins que sumen un total de 22,38 km.
La primera fase d’actuacions del Pla Zonal de carreteres a la comarca del Garraf inclou l’actuació en quatre camins que sumen un total de 22,38 km i una inversió de 5.169.000 euros, que s’incorporaran a la xarxa de carreteres locals de la Diputació de Barcelona. Els quatre projectes s’han presentat a les alcaldesses dels municipis beneficiaris de les actuacions, aquest divendres a la seu del Consell Comarcal del Garraf, pel diputat d’Infraestructures i Espais Naturals, Pere Pons, acompanyat de la presidenta del consell, Mònica Gallardo.
En aquesta primera fase d’actuacions del Pla zonal, els camins seleccionats son la carretera de Castelldefels que comunica les urbanitzacions Rat Penat, de Sitges, i la Plana Novella, d’Olivella; el camí d’Olivella a la Plana Novella; el camí de la Cogullada-Canyelles, i el camí de de les Tortes / carretera de Mas Trader, a Cubelles.
D’acord amb el calendari del Pla zonal, el primer d’aquests vials del Garraf on s’actuarà serà el de la carretera de Castelldefels, que va de la urbanització Rat Penat, al terme municipal de Sitges, fins a la Plana Novella, al terme d’Olivella, dins el Parc del Garraf, de 9,01 km, i que serveix al trànsit intermunicipal que vol anar cap al litoral i la resta de la xarxa viària. El projecte constructiu s’iniciarà el quart trimestre d’aquest any 2021 i l’inici d’obres previstes pel segon trimestre de 2023. La inversió prevista en aquest camí és de 1,272.000 euros.
Vinculat a aquest vial, també s’actuarà en el camí que enllaça la Plana Novella amb la carretera BV-2415 prop del nucli d’Olivella. Per aquest tram, de 6,98 km i amb una inversió de 807.000 euros, està previst que les obres s’iniciïn el segon trimestre de 2023.
Un tercer camí inclòs al Pla és el de la carretera de la Cogullada-Canyelles, de 2,06 km, que connecta el nucli de Canyelles amb la urbanització Daltmar, al terme municipal d’Olèrdola. La intervenció a realitzar està previst que s’iniciï el segon trimestre de 2023 un cop redactat el projecte constructiu i les consultes i avaluació ambientals, amb una inversió de 490.000 euros.
La quarta actuació és el camí de Les Tortes / Carretera de Mas Trader, que comunica les urbanitzacions Costa Cunit i Mas Trader, amb Cubelles, i comportarà la seva transformació en carretera amb el codi B-4351. Per aquesta via, que té una longitud de 4,33 km, està previst iniciar la redacció de l’estudi informatiu, previ a la redacció del projecte, el quart trimestre d’aquest any 2021, amb una inversió de 2.690.000 euros.
En la presentació d’aquesta primera fase de camins del Pla zonal de carreteres, el diputat d’Infraestructures i Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, Pere Pons, ha destacat que «el Pla Zonal és un projecte potent de planificació de la xarxa viària local que no s’actualitzava des dels anys 70, amb el que en sortiran beneficiats molts ciutadans de municipis, tant per la millora de les actuacions com també per l’estalvi econòmic que suposarà que el manteniment dels camins no recaigui sobre els seus pressupostos».
Per la seva banda, la presidenta del Consell Comarcal del Garraf, Mònica Gallardo, ha remarcat que «les quatre actuacions planificades a la comarca són una molt bona notícia pels habitants dels municipis, i son un exemple de cooperació entre tots, ja que s’han pogut consensuar les prioritats en les obres. La millora d’aquests camins serà un important benefici per a la mobilitat local, a petita escala, molt necessària i reclamada per tots els municipis».
Pla zonal de la Xarxa local de carreteres
El Pla zonal de carreteres té com a objecte racionalitzar, actualitzar i ordenar la xarxa local de carreteres, identificant aquells camins municipals que estan funcionant com a tals i aquelles carreteres locals que han perdut aquesta funció.
El Pla zonal es pot considerar com un instrument de suport als ajuntaments. A banda de millorar la xarxa viària, el fet d’alliberar els ajuntaments d’aquells camins que estan fent una funció de carretera i que passaran a la xarxa viària de la Diputació, representa per a les administracions locals un important estalvi de despesa.
L’objectiu principal del Pla és garantir i millorar les condicions d’accessibilitat al territori per a totes les persones, especialment per a les que viuen en aquells municipis més petits que no disposen de connexions adequades amb la xarxa de carreteres.
La millora de l’accessibilitat esdevé fonamental per poder accedir a serveis essencials (sanitat, educació, cultura i oci, etc.), per frenar el despoblament d’algunes zones del territori i per augmentar la seva competitivitat econòmica.
Vigència del Pla
El Pla zonal té una vigència de quinze anys, revisable cada cinc anys per adaptar-lo a l’evolució del territori. El seu finançament es fonamenta en dos convenis diferenciats, signats entre la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. Un conveni tracta de les actuacions en camins i l’altre de les actuacions en carreteres.
La inversió prevista en aquests dos convenis per fer totes les actuacions del Pla és d’aproximadament 230 milions d’euros, i cada administració aportarà el 50%.
(Nota de premsa de la Diputació de Barcelona)